lauantai 16. helmikuuta 2013

Eurokriisin oikea lääke


·         Rangaistuspolitiikan lopettaminen

·         Ekspansiivinen rahapolitiikka

·         Mahdolliset haittavaikutukset

Aikaisemmassa blogimerkinnässäni kerroin eurokriisin syistä, väärästä poliittisesta diagnoosista ja sen mukaisesti tilannetta pahentavasta tiukasta talouskurista, jota euroalueella sovelletaan tällä hetkellä (kuten lähes kaikissa kehittyneissä talouksissa). Tiukan talouskurin myrkyllisyydestä voi lukea lisää vaikkapa Harvardin professorin Jeffrey Frankelin tai Princetonin professorin ja Nobel-palkitun Paul Krugmanin kirjoituksista. Nyt lopulta niin sanotusti oikeista ratkaisuista, joita ekonomistit ovat esittäneet jo pidemmän aikaa.

Yleisesti lääke eurokriisiin on yksinkertainen: talouskurin höllentäminen ja talouskasvua tukeva menojen lisääminen yhdistettynä veronalennuksiin. Tavoitteena on ongelmamaiden vaihtotaseiden ylijäämä ja Euroopan sisämarkkinoiden kysynnän vahvistaminen samalla. Näin saadaan varsinkin ongelmamaihin lisää työllisyyttä, investointeja ja mahdollisuutta edes selvitä nykyisistä veloista ja jokapäiväisestä elämisestä. Edeltävällä ratkaisulla on selvästi markkinoiden tuki, mistä esimerkkinä Irlannin viimeaikainen korkokehitys ja vakaat näkymät luottoluokittajien silmissä.


Kuva 1 Irlannin kymmenen vuoden valtion obligaatioiden markkinakorkojen kehitys viimeisen vuoden aikana. Lähde: Trading Economics.

Ratkaisut käytännössä vaativat EKP:n, Euroopan komission ja euroryhmän yhteistyötä. EKP:n pitää harjoittaa ekspansiivisempaa rahapolitiikkaa, jotta ongelmamaiden on mahdollista luopua yhä syvemmälle suohon vievästä rangaistuspolitiikasta. Mallia ja markkinoiden hyväksyntää tähän voi katsoa Japanista.

EKP:n pitää lainoittaa ongelmamaita avokätisemmin ja vaihtaa ulkomaisessa valuutassa olevia lainoja euromääräisiin lainoihin. Näin euron arvoa suhteessa muihin valuuttoihin saadaan alennettua hyvin nopeastikin ja euroalueen kilpailukykyä parannettua roimasti. Japanissa uuden hallituksen syksyinen ilmoitus vastaavista toimista ennen niiden varsinaista toimeenpanoa laski jenin arvoa kolmessa kuukaudessa yli 20 prosenttia suhteessa euroon. Myönnettäköön, että deflaation kanssa painineen Japanin on helpompi toteuttaa ekspansiivista rahapolitiikkaa kuin euroalueen. Inflaatiopeikosta lisää jäljempänä.


Kuva 2 Jenin arvon kehitys suhteessa euroon viimeisen kolmen kuukauden aikana (kuvio näyttää, kuinka monta jeniä vastaa yhtä euroa). Lähde: Kauppalehti.

Valuuttasotahysteerikoille kuten Olli Rehn mainittakoon, että ekspansiivinen rahapolitiikka ei ole niin sanotusti likainen keino alentaa valuutan arvoa, toisin kuin devalvointi tai aggressiivinen kilpailevan valuutan lainapaperien ostaminen, mitä Kiina on käyttänyt dollaria vastaan.

Seuraava vaihe on ongelmamaiden lainojen uudelleen neuvotteleminen kuten Irlannin ja EKP:n välillä. Tämän jälkeen ylimääräisillä EKP:n lainatukipaketeilla mahdollistetaan talouskasvua tukeva talouspolitiikka ongelmamaissa. Maiden rakenteelliset ongelmat vaihtelevat toisistaan, mutta kyseeseen tulisi seuraavan kaltaisia ratkaisuja: valtion infrastruktuuri-, koulutus- ja tuotekehityssijoitukset; korruption kitkeminen (Italia) ja veronkannon tehostaminen; kotimaisen ostovoiman turvaaminen veronalennuksilla ja maltillisilla palkankorotuksilla; yritysverotuksen alentaminen sekä yksinkertaistaminen.

Saksalla, Suomella ja muilla paremmin menevillä mailla pitäisi vaihtotaseet pitää kurissa niin, että hyväksytään lievä alijäämä muutamaksi vuodeksi ja pyritään vahvistamaan enemmän kotimaista kysyntää. Toisin sanoen ei pelätä palkankorotuksia ja toteutetaan ansiotuloveron alennuksia. Samalla voidaan myös toteuttaa yritysverotuksen alentamista ainakin maltillisesti, jotta palkankorotukset eivät liiaksi murenna kilpailukykyä. Varsinkin palvelusektoria pitäisi vahvistaa kyseisissä maissa esimerkiksi kotitalousvähennystä laajentamalla tai muilla verokannustimilla. Työttömyysturvan joustot ovat tärkeitä täystyöllisyyteen pyrittäessä. Myös pitkäaikaiset infra-, koulutus- ja tuotekehitysmenojen lisäämiset eli keynesiläinen elvyttäminen on tärkeää paremmin menevissä euromaissa.

Japanin raha- ja fiskaalipolitiikkaa seurataan varmasti tarkkaan Euroopassa ja ympäri kehittyneitä talouksia. Samoin Irlannin lainakorkojen muutokset on pistetty merkille ja yleistä tiukan talouskurin epäonnistumista ei voi sivuuttaa. Suomella olisi jälleen mahdollista toimia suunnannäyttäjänä, mutta tuskin onnistuu talouskuritusta johtavan Saksan varjossa ja nykyisellä hallituspohjalla.

Mitä riskejä eli mahdollisia haittavaikutuksia edellä mainittuihin lääkkeisiin liittyy?

Seitsemänkymmentäluvun stagflaation pelossa ekspansiivista rahapolitiikkaa kohtaan vallitsee vahvoja ennakkoluuloja. Tuolloin kyseinen tilanne johtui enemmänkin huonosta fiskaalipolitiikasta ja öljykriisin aiheuttamasta häiriöstä kuin jatkuvasta ekspansiivisesta rahapolitiikasta (joskin jälleen esimerkiksi jenkkien vuoden 1972 rahapolitiikan löysentäminen oli vääräaikaista).



Kuva 3 USA:n valtionvelan suhde bruttokansantuotteeseen. Harmaat alueet ilmaiset talouden taantumia. Kuvastaa huomaa, kuinka nousukausien aikana valtionvelka on kasvanut nopeasti lukuun ottamatta Clintonin valtakautta, jolloin jopa toteutettiin keynesiläistä talouspolitiikkaa nousukaudella (veronkorotuksia ja menokuria). Lähde: Federal Reserve Economic Data.

Todellisuudessa inflaatio ei räjähdä yllättäen käsiin ekspansiivisen rahapolitiikan takia, mutta nousee varmasti jollakin aikavälillä. Euroalueen on hyväksyttävä mahdollinen 3-5% inflaation taso 4-6 tulevaksi vuodeksi. Samalla on kuitenkin yhtälailla mahdollista harjoittaa talouskasvua tukevaa fiskaalipolitiikkaa ja saada kilpailukykyetua alentuneesta eurosta. Lisäksi ongelmamaiden velkojen muuttuessa EKP:n ostojen kautta enemmän europohjaiseksi on inflaatio myös velallisen ystävä. Toisin sanoen ongelmamaiden lainat suhteessa bruttokansantuotteeseen pienenisivät nopeammin. Markkinat tukisivat tätä politiikkaa varmasti, koska näkisivät tien ulos tämän hetkisestä epävarmuudesta. Mitä inflaation kurissa pitämiseen tulee, EKP voi aina nostaa korkoja hallitakseen sitä.

Suurimpana riskinä on liian aikainen koron nosto ja elvyttävän talouspolitiikan lopettaminen. EKP:ltä tarvittavat lainasummat seuraavan viiden vuoden aikana liikkuvat 1000-2000 miljardin välillä, joten kylmiä päitä kaivataan. Suomen porvarihallitus aloitti finanssikriisin alussa hyvin elvyttämisellä, mutta kantti ei kestänyt. Elvytys jäi liian vähäiseksi ja lyhytaikaiseksi. Nykyhallituksen aikana fiskaalipolitiikka sortui täysin. Menoleikkaukset ja veronkorotukset ovat myrkkyä taantumassa. Japani toimii myös tässä esimerkkinä,mutta tällä kertaa varoittavana sellaisena. Vastaavia toimia kokeiltiin Japanissa 1990-luvulla useampaan otteeseen, mutta aina toimet lopetettiin liian varhain ja palattiin vanhaan. Sama koettiin elvytyksen kanssa 1930-luvun jenkeissä. Suuresta lamasta (Great Depression) noustiin vahvalla elvytyksellä, mutta liian aikainen elvytyksen lopettaminen oli syöstä Amerikan talouden uudelleen taantumaan vuonna 1936. Rapakon takana oltiin tuolloin fiksuja ja korjattiin tilanne nopeasti uudella elvytyspaketilla.

Elvytyksen toinen suuri poliittinen vaara on sen mahdollinen pysyvyys ja tällöin vääräaikaisuus. Mikäli elvytyksestä ei noususuhdanteen vahvistuttua luovuta ja mahdollisia verotukia sekä -vähennyksiä poisteta, rapautuvat talouden rakenteet luovat pohjaa syvälle lamalle seuraavassa taantumassa. Nousukausi on aika tiukalle talouskurille, jotta valtion velkaa lyhennetään ja mahdollistetaan elvyttävät toimet seuraavassa taantumassa.

Lisäksi on varmistettava, että ongelmamaat tekevät oikeanlaista fiskaalipolitiikkaa talouskuria höllennettäessä. EKP:n ja Euroopan komission kanssa on sovittava jollakin tasolla näiden uusien ”tukipakettien” suhteen, mutta ongelmamaille on jätettävä tarpeeksi vapautta itse muotoilla poliittisesti hyväksyttäviä talouspoliittisia uudistuksia. Näin vältytään ylimääräisiltä kotimaisilta häiriöiltä kuten lakoilta, poliittisen järjestelmän epävakaudelta ja yhteiskunnallisen luottamuksen täydelliseltä murenemiselta.

Käytännössä edellä kirjoitettu tarkoittaa nykyistä vahvempaa yhteistä talouspolitiikkaa euroalueella ja vahvaa Euroopan aluepolitiikkaa. Vastaavalla aluepolitiikalla on Suomessakin ollut lieveilmiöistä huolimatta merkittävä osa kansallisvaurauden luomisessa. Asetelma on kuin usein Suomessa puhuttu suuret kaupungit vastaan maaseutu-ajattelu. Nyt mittakaava on vain Eurooppatasolla.

Poliitikkojen yksi suurimmista tehtävistä on toimia ekonomistien ja kansalaisten välisenä tulkkina. Vaikeat asiat on voitava kertoa selkeästi kansalaisille ja tarvittaessa käyttää sitä kuuluisaa poliittista johtajuutta silläkin uhalla, että äänestäjät viittaavat tulevissa vaaleissa päättäjillensä kintaalla. Euroopan unionin ja euroalueen rauhan, yhdenvertaisuuden ja vaurauden hanke on nyt kyseisien päättäjien käsissä. Varsinkin Kreikan kohdalla mitataan eurooppalainen solidaarisuus. Toisaalta Kreikan irtautuminen eurosta pakottaisi EKP:n ekspansiiviseen rahapolitiikkaan. Muutoin muiden ongelmamaiden markkinakorot räjähtäisivät käsiin.

Ehkä suurimpana positiivisena asiana on Obaman voitto jenkkien presidentinvaaleissa. Mikäli republikaanit ja Romney olisivat voittaneet, olisi luvassa ollut rapakon takana massiivisia menoleikkauksia ja järjettömiä veronalennuksia. Nyt edessämme olisi dollaripommi, joka realisoituisi pahimmillaan amerikkalaisen Suuren laman sijaan Suurena maailman lamana (Great Global Depression).

5 kommenttia:

  1. Olisi parempi luopua koko huijaksesta.

    "Apu" ja "tuki" ja "elvytys", josta puhut, on VELKAA, joka tuhoaa väkisin, koska rahajärjestelmässämme jatkuvasti kiihtyvästä velkakierteestä ei ole mahdollista päästä irti (raha luodaan velkana eli liikkeellä on rahaa velan verran; jos kaikki maksaisivat pankkivelkansa yhtaikaa pois, mihinkään ei jäisi rahaa; korkoon ei luoda rahaa, joten koko ajan pankkeihin on takaisin maksettavaa enemmän kuin rahaa on olemassakaan ja näin yhteiskunnat tuhoutuvat väkisin, eikä ole olemassa mitään keinoa, jolla tuhoutuminen voitaisiin estää - paitsi rahajärjestelmästä irtisanoutuminen).

    Jokainen maa, joka on kiinni kansainvälisten rahahuijareiden (suuret pankkiirisuvut, esim. Rothschildit) raha- ja pankkijärjestelmässä, tuhoutuu väkisin, jos järjestelmästä ei sanouduta irti. Tämä koskee itse asiassa koko maailmaa.

    Ainoa keino, todellakin ainoa keino, on luopua pyramidihuijausrahajärjestelmästä ja ottaa käyttöön kansalliset omat raha- ja pankkijärjestelmät, joissa parasiitti ei pääse väliin tuhoajaksi (koska raha ei olisi velkaa, joka olisi koron kanssa maksettava takaisin).

    Suomikin tuhoutuu kokonaan varsin pian, jos huijareiden rahajärjestelmästä ei sanouduta irti. Yhteiskunnallisten ongelmiemme perussyy on tuo rahajärjestelmä, joka koko ajan hirttää yhteiskuntaa kuoliaaksi ja luo rahanpuutetta yhteiskunnan kaikille tasoille.

    Joten nuo Sinun ehdotuksesi ovat perustavanlaatuista ohipuhumista.

    Koska rahan hallinta (eli järjestelmässämme velan hallinta; rahajärjestelmässämme raha on korollista velkaa pankeille; tulee liikenteeseen lainana) antaa hallinnan kaikkiin asioihin, myös politiikkaan, maan poliittisiin puolueisiin ja maan johtoon, veloista ja ongelmista selviäminen ja Suomen itsenäisyyden palauttaminen onnistuvat vain palauttamalla maahan rahan hallinta. On sanouduttava irti kansainvälisistä pankkiireista, päästävä eroon veloista ja luotava maahan oma terve, velkaan perustumaton rahajärjestelmä. Rahan kohtalo on aina kansan kohtalo.

    Keskustelussa ei missään ole otettu esiin itse raha- ja pankkijärjestelmän luonnetta, joka on esim. Kreikan ja muiden Euroopan maiden velkaantumisen ja taloudellisten (ja siitä seuraavien yhteiskunnallisten) ongelmien syy.

    Velkaantuminen ei johdu valtioista tai ihmisistä ja heidän holtittomasta taloudenpidostaan vaan rahajärjestelmästä itsestään.

    On sääli, ettei suomalainen ymmärrä, että monopoliasemassa harjoitettu rahan lainaaminen korkoa vastaan tuhoaa väkisin (raha yhteiskuntaan tulee vain lainaamalla sitä yksityisistä pankeista). Raha- ja pankkijärjestelmämme ei ole osa yhteiskuntaamme vaan kansainvälinen yksityinen yritys. Valtiokin joutuu rahaa tarvitessaan lainaamaan sitä kansainvälisiltä pankkiireilta. Suomessa ei ole omaa rahaa, vaan elämme pankkiirien armoilla. Valtiomme laskee sen varaan, että se itse ja kansalaiset menevät velkaan (ja yhä syvenevään velkakierteeseen ja velkaorjuuteen), että yhteiskunnassa olisi rahaa.

    Siksi suomalainen yhteiskunta on ytimiä myöten perverssi. Kaikki on päälaellaan.
    Suomessa ei siis ole vaadittu tuhoisasta raha- ja pankkijärjestelmästä luopumista ja oman terveen rahajärjestelmän luomista. Suomessa ei ole missään kajottu itse ongelman syyhyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Perusrakenteita on hyvä kyseenalaista aika ajoin kuten aikoinaan valuuttojen sitomista kultakantaan. Itse koko rahajärjestelmän muuttaminen onkin hankalampaa. Kuuntelisin mielenkiinnolla, mikäli Sinulla on ehdotusta toisen tyyppisestä rahajärjestelmästä kuin tällä hetkellä vallitsevasta.

      Nykyinen rahajärjestelmä on niin globaalisti kuin kansallisestikin tehokkain tähän astisista. Säännöksiä ja käytäntöjä on syytä kehittää, mutta järjestelmän totaalinen muuttaminen vaikuttaa hyvin vaikealta. Tällöin koko avoin markkinatalous muuttuisi, mutta mihin?

      Suomen eurosta eroamisen mahdollisuudesta kirjoitan varmasti tulevaisuudessa blogissani. Yleisesti näen sen hyvin ongelmalliseksi enkä ainakaan tässä tilanteessa Suomelle tai euroalueelle hyödylliseksi ratkaisuksi.

      Poista
    2. Miten näet, onko nykyinen rahajärjestelmä ylipäätään mahdollista pitää pystyssä tulevaisuudessa? Millä keinoin ja millaiset vaikutukset sillä tulisi olemaan kansalaisille? Onko tämä tulevaisuuskuva ruusuinen?

      Tavallisen ihmisen näkökulmasta raha on korvaus työstä. Velka on etukäteen myytyä tulevaisuuden työtä. Velkaa voi ottaa rajustikin suhteessa tuloihin, esim. opintolainaa joka todennäköisesti johtaa parempiin ansioihin tulevaisuudessa. Mutta pikavipit ym. kulutusluotot eivät paranna tehokkuutta (ellei lasketa yksilön hyvinvoinnin kautta tuleva parempi jaksaminen työelämässä, mutta tälläkin varmasti pienehkö rajahyöty).

      Kansantalouden tasolla operatiivisten menojen kattaminen velalla on huono. Ellei näköpiirissä ole että ollaan tehokkaampia tulevaisuudessa (jaa-a ollaanko suomessa) ja/tai maksajia ole enemmän (näitä ei ainakaan pitäisi olla enemmän, kohtahan huoltosuhde keikahtaa aika ikävästi).

      Globaalilla tasolla esim. jenkkien alijäämä ja julkinen velka ovat historiallisen korkealla. Rajaton velan kasvuhan olisi hallittavissa, mikäli tehokkuus/tuottavuus pystyisi kasvamaan jatkuvasti ja/tai tuotannontekijöitä tulisi jatkuvasti lisää. Tehokkuuden/tuottavuuden kasvu jää arvailujen varaan, mutta pystytäänkö optimoimaan edelleen, kehittyneissä yhteiskunnissahan alkaa ilmetä lieveilmiöinä downshit yms suuntauksia, kun ihmiset haluavat ottaa rauhallisemmin. Näiden vaikutus kokonaisuuteen jää nähtäväksi. Kuitenkin kiistämätön fakta lienee, että maapallolle mahtuu rajallinen määrä ihmisiä. Nykytekniikalla rajat tuntuvat alkavan olla näkyvissä: ruokaa ei riitä kaikille, ja ennusteiden mukaan 2050 mennessä lihasta tulee ylellisyysherkkua ja kaikkien on pakko siirtyä syömään kasveja ja ötököitä, jotta edes jotenkin selvitään.

      Rajattomassa maailmassahan jatkuvan velan kasvuhan ei olisi ongelma, mutta elämme rajallisella maapallolla. Tuotannontekijöitä pitäisi olla enemmän tai pitäisi toimia tehokkaammin. Mistä siis ratkaisu tulevaisuuden velan hoitamiseen (ei siis kokonaan pois maksamiseen) pitkällä tähtäimellä tulevien vuosisatojen aikana? Aurinkokunnan muiden planeettojen kansoittaminen, androidit, afrikan terrafoiminen vai jokin muu vielä tunnistamaton teknologinen edistysaskel?

      Poista
  2. Kiitos perusteellisesta kommentista Jarno. Tuossa tuli aiheita useampaan laajaan blogimerkintään. Rahajärjestelmästä pitää kirjoittaa laajemmin myöhemminkin (ennen sitä mm. valtionvelasta, hyperinflaatiopeikosta ja lääkkeistä Suomen valtiontalouteen).

    Nykyisessä kansainvälisessä rahajärjestelmässä on paljonkin korjattavaa tulevaisuuden suhteen eikä mikään järjestelmä ole varmastikaan ikuinen. Dollarin keskeinen erityisrooli on myös riski. Kukaan ei esimerkiksi tiedä tarkaan jaossa olevaa dollarimäärää. Mikäli amerikan talous romahtaa, on seurauksena jonkinlainen finanssikaaos maailmantaloudessa. Jos esimerkiksi eurotalous romahtaisi, jäisivät vaikutukset huomattavasti pienemmäksi. Toisaalta dollarin erityisasema antaa huomattavasti liikkumatilaa niin virheiden tekemiseen kuin korjaamiseen jenkkien taloudessa.

    Tulevaisuudessa dollarin rinnalle tulee tuota rahajärjestelmän erityisasemaa jakamaan muitakin valuuttoja, joista todennäköisimpinä euro (jahka eurotalous on kunnossa ja eurobondit jaossa) ja renminbi (jahka Kiinan talous muuttuu avoimemmaksi ja valuutta pistetään kellumaan markkinoiden armoille). Tuleva moninapaisuus vakauttanee rahajärjestelmää ja omalta osaltaan luo tasapainottavaa mekanismia yksittäisten edellä mainittuja valuutta-alueita koskevia häiriöitä vastaan.

    Suurempia haasteita on vaihtotaseita tasapainottavan mekanismin yskiminen nykyisessä rahajärjestelmässä. Tämä aiheutuu mm. kehittyvien talouksien valuuttojen vaikutuksen (asymmetrisuuden) kasvusta ja mahdollisesta keinottelusta sekä markkinoiden erehtyväisyydestä (kutsutaan sitä vaikka massapsykologian aiheuttamiksi harhoiksi). Tähän lääkkeenä on kansainvälinen sopiminen G20, IMF ja muiden vastaavien tahojen kautta. Nähtäväksi jää, kuinka hyvin siinä onnistutaan. Euron kohdalle se jäi perustamiskirjojen sivuille.

    Mitään umpikujaa en nykyjärjestelmässä näe (joskin oma tietämykseni on hyvinkin rajallista), mutta riskinä on tietenkin isommatkin häiriöt eikä tulevaisuutta voi juurikaan ennustaa kymmenien vuosien päähän.

    Yksittäisen ihmisen ja yhteiskunnan kannalta tietenkin olisi hyvä, jos valtiot pitäisivät huolen ruoka- ja energiaomavaraisuudesta edes joissain määrin. Lisäksi olisi aina hyvä, että niin kansalaiselle kuin valtiolla olisi jotakin konkreettista perusvaihtotavaraa vaihdettavana äärimmäisessä tapauksessa (ruumiillisella työlläkin voi olla kova arvo tällaisessa tilanteessa).

    Talouskasvun tulevaisuudestakin voisi kirjoittaa vähän pidempään. Muistettakoon, että Suomessa on talouskasvu ollut viime vuosisadalla maailman toiseksi suurinta Japanin jälkeen (olikohan sotien jälkeen suurintakin). Samoin tuottavuuden kasvu on ollut suurinta tai toiseksi suurinta (kyllä, Suomessa!). Tehtyjen työtuntien määrä nykyään on henkeä kohden pienempi kuin esimerkiksi puolivuosisataa sitten.

    Historia ei sikäli kerro tulevaisuudesta, mutta oppia sieltäkin voi nähdä ja vastaavia tilanteita kuin nyt. 1950-luvun alussa Suomessa epäiltiin alkavan hitaan kasvun aika. Todellisuudessa astuttiin Suomen historian kovimpaan kasvukauteen.

    Kehittyvät taloudet luovat maailmanlaajuiselle talouskasvulle vielä kymmeniksi vuosiksi kasvupohjaa. Oma lukunsa on eksponentiaalisesti kasvava teknologioiden mahdollisuudet. Väestö tulee nykyennusteiden (YK) mukaan lähestymään lakipistettä 2100 paikkeilla (10,1 mrd) ja hidastumaan 2050 jälkeen (9,3 mrd). Nykyinen luku on 7,1 mrd. Ennusteet voivat muuttua tietenkin paljonkin, mutta leimaavaa on ollut jo parinvuosikymmenen ajan YK:n väestönkasvuennusteiden tarkistaminen alaspäin.

    Ruokatuotanto, tulevaisuuden yhteiskunta tuloerojen kannalta ja maapallon rajat ovat jälleen laaja aihealue. Lyhyesti:

    Ruokatuotantoa en näe ongelmana. Peltoalueiden kasvulla on rajansa, mutta tuottavuudella ja muilla tavoin ruuan kasvattamisessa on paljon kehitettävää. Fosforikierron ongelmat ovat itselleni vielä suuri kysymysmerkki.

    Tuloeroja pitää tarkkailla. Tiettävästi tuloerojen kasvu ei ole ongelma talouskasvulle, mutta uskon harvan haluavan elää Hunger Games-elokuvan tyyppisessä maailmassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jo nyt yksityisellä puolella on suunnitelmia resurssien keräämisestä avaruudesta, avaruusmatkailusta, yms. Poliittinen avaruuskilpa jäi pitkälti 70-luvulle, mutta markkinatalous näyttää ottavan tässä asiassa edellä kävijän roolin.

      Riskejä pitää tunnistaa ja niihin pitää varautua nykyisessä rahajärjestelmässä ja maailmantaloudessa. On kuitenkin hölmöä lähteä laittamaan kaikkia pelimerkkejä bunkkerin rakentamiseen, jos todennäköisyys totaaliselle kaaokselle on häviävän pieni. Siksi velanottoa tai ekspansiivista rahapolitiikkaa ei nykytilanteessa kannata pelätä, koska nykyinen tietämys - teoria ja empiirinen kokemus - eivät näe siinä romahduksen vaaraa vaan tien ulos nykyisestä masentuneesta taloudesta.

      Poista